Reklamera

Reklamera trasiga produkter

Du har rätt att lämna tillbaka trasiga varor om du ej är själv ansvarig för skadorna

“Nej, vet du vad, de här strumporna vill jag inte ha, det är ju hål i tårna!” Vad gör man när man har en vara som inte lever upp till förväntningar eller som kanske rentav har fel? Ett par strumpor med hål i borde ju gå bra att lämna tillbaka såvida det inte rör sig om en specifik modell som är till för att lufta tårna och man som konsument missade att läsa om detta i produktbeskrivningen. Som svensk konsument så har man rätt till att reklamera varor, men det är inte alltid så tydligt precis vad som gäller och mycket hänger på hur bra säljaren är på att informera om hur reklamationer fungerar.

Vad är en reklamation?

När man köper en vara som sedan visar sig ha ett fel eller som kanske är skadad så kan man klaga om detta till säljaren. Det här kallas för att reklamera varan. Man talar helt enkelt om för säljaren att man inte är nöjd med köpet och man förklarar varför. Om man har handlat i en butik så är det enklaste att gå tillbaka med den bristfälliga varan och visa vad man inte är nöjd med. När man har handlat online så måste man följa den information som finns för reklamation. När varor levereras så kan det ju faktiskt vara så att det är posten eller annan leverantör som står bakom skadan och då är det viktigt att man noga har dokumenterat vad som är fel och hur man upptäckte detta.

Hur reklamerar man en vara?

När man får en vara som man inte är nöjd med så ska man genast reklamera för det är nämligen så att man som konsument har krav på sig om att reklamera varan inom det som kallas för skälig tid. Om man klagar inom två månaders tid så anses det som skäligt, men om man till exempel har varit sjuk eller inte har varit hemma så kan man få lite längre skälig tid men då ska man förstås kunna bevisa att man verkligen inte kunde reklamera tidigare.

Då man ska skicka tillbaka en vara med posten så måste man noga ta reda på hur detta ska göras. Dels så måste allting komma med i returen och dels så måste man packa den på ett sätt som inte åsamkar mer skada. Det är viktigt att dokumentera det som var felaktigt med produkten innan man skickar tillbaka så att säljaren inte kan komma och hävda att man själv har åsamkat skadan genom att skicka tillbaka varan på fel sätt.

Vems fel är felet?

När man har köpt en produkt som är felaktig så ska man inte försöka laga detta själv. Om man börjar mixtra med varan så kan det bli svårt att sedan visa att det inte var en själv som stod för problemet. När du har köpt en produkt som hade ett ursprungligt fel så är det under de första sex månaderna efter köpet upp till säljaren att bevisa att felet inte var ursprungligt. Efter detta så är det köparen som ska bevisa att felet var ursprungligt.

I enlighet med konsumentköplagen så har man som konsument rätt till att reklamera en vara upp till tre år efter det att man har mottagit den. Detta även om varans garanti är kortare än 3 år. Nu ska man inte vänta tre år med att reklamera en vara som kommer med fel. Ju snabbare man tar tag i detta ju enklare blir det att få rätt.